فاطمه(سلام الله در تفاسیر اهل سنت)
e="font-size: small;">سخن گفتن درباره شخصیت والایی که مدال «سیّدة نساء العالمین» را از دست آخرین پیامبر الهی گرفته است، کاری بس دشوار مینماید.
شناخت زوایای شخصیت ملکوتی آن حضرت، از دو جهت مشکل است:
1. ژرفای شخصیت حضرت فاطمه علیهاالسلام
انسانهای الهی، مانند خورشید درخشندگی دارند؛ از این رو، همان گونه که به خورشید نمیتوان خیره شد، به خورشید وجود آنان نیز نمیتوان نگریست. به ناچار از آثار وجودی آنان میتوان به ابعادی از شخصیتشان پیبرد.
طایر و هم فرو ماند و شهباز خیال ***عقل حیران ز کمال وی و اندیشه ملول2
2. تلاش منفی مخالفان
تلاش پیگیر و همهجانبه حکّام جور و بنیامیّه، برای پوشاندن و مجهول نگاه داشتن جایگاه رفیع اهلبیت علیهمالسلام ، یکی دیگر از عواملی است که ما را از شناخت صحیح و بایسته آن حضرت باز داشته است.
البته به رغم همه این تلاشها، آن انوار الهی درخشندگی و تشعشع لازم را در افق معنوی داشته و دارند؛ چرا که:
«یریدون لیطفوا نور اللّه باَفواهم واللّه متمّ نوره و لو کره الکافرون»3
ابن اثیر ـ از محققان و نویسندگان بنام اهلسنّت ـ از اوزاعی نقل میکند:
از «واثلة بن الاسقع» شنیدم که وقتی سر امام حسین علیهالسلام را به شام آوردند، فردی شامی به آن حضرت و پدرش اهانت کرد. «واثله» از جا برخاست و گفت: سوگند به خدا! همواره علی، حسن، حسین و فاطمه را دوست میدارم بعد از آنکه از پیامبر خدا، در روزی که در خانه «امّسلمه» ملاقاتش کردم، این جریان را مشاهده کردم که حسن آمد و پیامبر او را بر ران راست خود نشاند و حسین آمد، حضرت وی را بر ران چپ خود قرارداد و هردو را بوسید؛ سپس فاطمه آمد، پیامبر او را در مقابل خود نشانید، آنگاه علی را دعوت کرد و این آیه را خواند: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلال بیت و یطهّرکم تطهیراً»4
ابن اثیر میگوید:
«اوزاعی» در باب فضائل، غیر از این حدیث، حدیث دیگری روایت نکرده و همچنین «زهری» نیز جز یک حدیث در باب فضائل، چیز دیگری نیاورده است.
آنگاه ابن اثیر میگوید:
«کانا یخافان بنیامیّة؛ اوزاعی و زهری از بنی امیّه میترسیدند!»5
آری فضای رعب انگیزی که بنیامیّه ایجاد کرده بود، باعث شد راویان و دانشمندان اسلامی نتوانند فضائل اهل بیت علیهمالسلام را انتشار دهند و جایگاه رفیع آنان را بازگو نمایند. این عامل باعث گردید که بسیاری از فضایل اهلبیت علیهمالسلام و امّالفضایل، فاطمه زهرا علیهاالسلام بر ما پوشیده بماند. لیکن از باب «ما لایدرک کلّه لاتترک کلّه» به شمّهای از آنچه که برخی از مفسّران اهل سنّت در فضایل حضرت فاطمه علیهاالسلام بدان اشاره کردهاند، میپردازیم.
در این مورد به سخنان سه مفسّر بزرگ؛ یعنی زمخشری در تفسیرکشّاف و فخر رازی در تفسیر کبیر و طبری در تفسیر جامع البیان فی تأویل القرآن بسنده میکنیم.
که انشالله در پست بعدی به این مطلب به طور مفصل میپردازیم.
……………………………………………………………………………………………………