حضرت فاطمه (س) از دیدگاه اهل سنت
… عن امّسلمه، قالت: لما نزلت هذه الآیة: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهّرکم تطهیراً» دعا رسول اللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم علیّاً و فاطمة و حسناً و حسیناً، فجلل علیهم کساءً اخیبریّاً فقال: اللّهمّ هؤلاء اهلبیتی، اللّهمّ اذهب عنهم الرّجس و طهّرهم تطهیراً. قالت امّسلمه: الستُ منهم؟ قال: انت الی خیر…»26
البته زمخشری مثل این روایت را از عایشه نیز نقل کرده است:
«مِنْ عائشة رضیاللّه عنها: انّ رسول اللّه صلّیاللّه علیه و سلّم خرج و علیه مرط مرجل من شعر اسود، فجاءالحسن فادخله، ثمّ جاءالحسین فادخله، ثمّ فاطمة، ثم علیّ، ثمّ قال: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت»».27
3. فاطمه علیهاالسلام ، مظهرایثار
زمخشری در سوره «دَهر» در ذیل آیه «و جزاهم بما صبروا جنّة و حریراً»میگوید: «بصبرهم علی الایثار» و سپس داستان روزهگرفتن فاطمه و علی و فضّه را به تفصیل نقل میکند و متذکّر میشود که پس از سه روز، جبرئیل سوره «هل اتی» را آورد و گفت: «خذها یا محمّد هنأک اللّه فیاهل بیتک فاقرأه السورة».
آلوسی در تفسیر روح المعانی میگوید: از لطایفی که دلالت میکند بر اینکه این سوره در مورد فاطمه و همسر و اولادش نازل شده، این است که خدای سبحان در این سوره، نامی از حورالعین نبرده و به «ولدانٌ مخلّدین» تصریح کرده است و این، به خاطر رعایت حُرمت بتول و نور چشم رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم فاطمه زهرا علیهاالسلام است.28
4. فاطمه علیهاالسلام ، کوثر اعطا شده به پیامبر
فخر رازی در سبب نزول سوره «کوثر» چنین نقل کرده است:
«ابن عبّاس، مقاتل، کلبی و عامّه اهل تفسیر گفتهاند که عاص بن وائل همواره میگفت: انّ محمّداً ابتر، لا ابن له یقوم مقامه بعده، فاذا مات انقطع ذکره و استرحتم منه».29
سدی میگوید: خداوند (در این سوره) بیان کرده است که دشمنان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم ابتر و بیدنبالهاند. ما که میبینیم نسل این کفّار منقطع شده است؛ ولی نسل پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم هر روز، رو به ازدیاد و رشد است و این چنین خواهد بود تا روز قیامت.30
فخر رازی در ضمن نقل اقوال، قول سوم را چنین بیان کرده است:
«کوثر، اولاد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم است؛ چون این سوره به عنوان ردّ بر گفتار کسانی نازل شده که میگفتند: پیامبر فرزند ندارد.»
سپس رازی چنین توضیح میدهد:
پس معنای سوره این است که خداوند به پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم نسلی عطا میکند که در طول زمان باقی خواهند بود. بنگرید که چقدر از اهلبیت را کشتهاند؛ ولی جهان پر است از آنان و از بنیامیّه احدی که قابل ذکر باشد باقی نمانده است. آنگاه بنگر که در بین اهلبیت چقدر از بزرگان علما وجود داشتهاند، مثل: باقر، صادق، کاظم، رضا علیهمالسلام و نفسالزّکیّهو امثال آنان.31
پر واضح است افرادی را که رازی نام برده و همچنین سایر اولادی که از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در سراسر جهان و در کشورهای مختلف پراکندهاند و به عنوان «سادات» شناخته میشوند، نسب آنان به کوثر وجود فاطمه زهرا علیهاالسلام منتهی میشود.
کوتاه سخن
در مورد فاطمه زهرا علیهاالسلام و اهلبیت پیامبر علیهمالسلام چه میتوان گفت؛ جز آنچه آلوسی، این مفسّر شهیرِ اهل سنّت، در تفسیر خود گفته است:
چه میتوان گفت جز آنکه: علی، مولای مؤمنان و وصیّ پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم است. و فاطمه، پاره تن احمد و جزء محمّدی است. و حسن و حسین، روح و ریحان و سیّد جوانان اهلبهشتند.
و در پایان میگوید:
«ولیس هذا من الرّفض بل ما سواه عندی هوالغیّ32؛ و اینکه میگویم، علامت رافضی بودن نیست؛ بلکه غیر این گفتن، غیّ و گمراهی است.»
وآخر دعوانا ان الحمد للّه ربّ العالمین